Vaše dete ima 3 godine?
Jeste li ikada brojali koliko puta “zašto” vas dnevno upita mališan? Znate li koliko je to puta…
Deca vrlo rado crtaju. Koriste svaku priliku ili bolje rečeno svaku površinu za crtanje. Čak i sveže okrečene zidove. Kao prvo treba razumeti zašto dete želi da crta po zidu. Sa jedne strane zato što obožava crtanje i želi obojiti sve što mu dođe pod ruku, a sa druge strane mu razvoj tela omogućava bolji nadzor nad rukom koju ima pred sobom, nego kada sedi za stolom. Ako ima ruku ispred tela njegova koordinacija između očiju i ruke je mnogo bolja. To za njega znači da će njegovi crteži biti precizniji i lepši ako su nacrtani na zidu nego na papiru koji je na stolu.
Razvoj motorike
Trogodišnjaci kao i četverogodišnjaci vrlo su spretni u pokretima. Glatko trče, poskakuju, hodaju na prstima, penju se uz stepenice, dok pri hodu niz stepenice još uvek staju na svaku stepenicu sa obe noge. Hodanje unazad i vožnja triciklom su pravi izazov.
Sa pune tri godine deca postaju sve spretnija i pri svakodnevnim aktivnostima: hranjenju sa viljuškom i nožem, umivanju, oblačenju i skidanju. Skinuti garderobu sa sebe već znaju sami, a kod oblačenja im treba još mala pomoć. Veliku dugmad znaju zakopčati. Sve više se razvijaju spretnosti ruke tako da već mogu crtati vodenim bojicama. Znaju precrtati krug, a papir mogu složiti u harmoniku. Dete je sposobno poneti posudu s vodom na veću udaljenost bez prosipanja.
Razdoblje “zašto”
Bezbrojna pitanja su za vas naporna ali su odgovori za dete vrlo značajni. Time i vi dopunjujete svoje znanje i razumijevanje. Naravno da će se naći i mnoga “zašto” na koja nećete znati odgovoriti. U takvim slučajevima je važno da ne odgovorite sa “zato što je to tako” nego da mu objasnite da ne znate odgovor. Odgovor možete zajedno potražiti u knjizi. Potrudite se iako ste od beskonačne radoznalosti već jako umorni.
Percepcija brojeva
Brojevi dobijaju sve važnije mesto u detetovom životu. Dete će uskoro usvojiti redne brojeve prvi, drugi i zadnji, a ostali će mu biti teže razumljivi. Redne brojeve deca nauče kasnije i sporije od glavnih brojeva. Važan korak u računanju je usvajanje pojmova više, manje ili jednako. Dete mora razumjeti da isti broj znači istu količinu i nakon toga je spreman početi sa jednostavnim matematičkim operacijama. Ako dete ne pokazuje interes za računanje, ne terajte ga jer može dobiti odbojnost prema matematici potpuno nepotrebno već u predškolskom uzrastu. Deca su različito nadarena i zanimaju ih različite stvari. Ako ih ne zanimaju brojevi, možda će ih zanimati abeceda ili slikanje. Za “školsko” učenje je još uvek prerano i pri tom uzrastu neka sve teče kroz igru.
Izražavanje emocija
Deca nisu uvek sposobna da pokažu svoje emocije što ne znači da ih nemaju. Izražavaju ih posredno svojim ponašanjem, igrom, crtanjem, snovima i noćnim morama. Brigu i žalost često izražavaju provalama besa ili buđenjem noću. Mlađa deca komuniciraju i preko igranja raznih uloga (mame, tate, posete lekaru,…) i crtanjem i govorom o svom crtežu. Roditelji mogu prema crtežima i načinu govora videti šta muči dete, o čemu razmišlja, šta želi i čega ih je strah. Razgovarajte mnogo sa njima o svojim osećajima i osećajima drugih i pre ili kasnije će vam se poveriti. Dete želi stabilnu emocionalnu okolinu. Svađe, slabi roditeljski odnosi, ignorisanje, psihičko ili fizičko nasilje (i među roditeljima) sprečava detetov normalni emocionalni razvoj. U takvim primerima se može pojaviti mucanje, strah od odvajanja od roditelja, ponovno mokrenje u krevet, pa čak i prestanak govora. U takvim primerima možete se obratiti psihologu u vrtiću.
izvor: www.ringeraja.hr